ŞCOALA NAŢIONALĂ DE SĂNĂTATE PUBLICĂ, MANAGEMENT ŞI PERFECŢIONARE ÎN DOMENIUL SANITAR, BUCUREŞTI
PROIECT DE MANAGEMENT
EFICIENTIZAREA ACTIVITĂŢII
SPITALULUI MUNICIPAL OLTENITA
Dr. Cocoşilă Claudiu
2015
Cuprins
A. DESCRIEREA SITUATIEI ACTUALE A SPITALULUI. 3
MUNICIPAL OLTENIŢA.. 3
1.Tipul şi profilul spitalului 3
2. Caracteristici relevante ale populaţiei deservite. 3
3. Structura spitalului 3
4. Structura de personal 6
5. Activitatea Spitalului 7
6. Situaţia dotărilor 9
7. Situaţia financiară. 10
8. Principalele probleme. 12
9. Analiza SWOT. 13
B. PROIECTUL DE ÎMBUNĂTĂŢIRE.. 15
1. Scopul 15
2. Obiective generale. 15
3. Activitatile propuse si incadrarea lor in timp - graficul Gantt 15
4. Resurse necesare si sursele de finantare. 18
Se vor folosi resursele umane ale spitalului, iar pentru cheltuielile de capital se va apela la surse de finantare diverse precum bugetul local, sponsorizări de la firmele din municipiu, donaţii. 18
5. Rezultate asteptate. 18
6. Indicatorii de masurare a rezultatelor asteptate. 19
7. Buget estimat 19
A. DESCRIEREA SITUATIEI ACTUALE A SPITALULUI
MUNICIPAL OLTENIŢA
ANALIZĂ DE SITUAŢIE
1.Tipul şi profilul spitalului
Spitalul Municipal Olteniţa este spital de îngrijiri generale, amplasat în zonă de şes, inundabilă. Se află poziţionat la o distanţă de 70 km faţă de Spitalul Judeţean de Urgenţă Călăraşi si 60 km de Bucuresti. Deserveşte două oraşe (Olteniţa şi Budeşti) şi nouăsprezece comunităţi rurale.
2. Caracteristici relevante ale populaţiei deservite
Caracteristici relevante ale populaţiei deservite : după datele statistice în vigoare, zona deservită de Spitalul Municipal Olteniţa are o populaţie de 97 525 , din care 36 476 reprezintă populaţia provenind din zona Budeşti, 65% din mediul rural, copiii reprezentând 24% din totalul populaţiei, iar vârstnicii, mari consumatori de servicii medicale, peste 19%. Peste 25 % din locuinţe sunt modeste, afectate de inundaţii, în general cu familii mari, supraaglomerate. 37 % din populaţia activă din punct de vedere economic este şomeră, 28% au slujbe ocazionale şi doar 35% au slujbe permanente. În ultimul interval de timp s-a remarcat o tendinţă migratorie în creştere spre ţările europene dezvoltate din punct de vedere economic (în special în Spania).
Distributia populatiei deservite pe vârstă, medii si statut angajare
3. Structura spitalului
Structura spitalului : Spitalul Municipal Olteniţa este unitate sanitară cu personalitate juridică, cu sediul în Olteniţa, str. Argeşului nr. 134, a cărui structură organizatorică cuprinde secţii şi compartimente cu paturi, laboratoare, structuri care acordă servicii ambulatorii de specialitate.
Spitalul are în structura sa următoarele secţii:
-
medicină internă cu compartiment cardiologie;
-
chirurgie generală cu compartiment oftalmologie;
-
ATI ;
-
obstetrică-ginecologie cu compartiment neonatologie;
-
pediatrie;
-
compartiment ortopedie-traumatologie;
-
compartimentul de recuperare, medicină fizică şi balneologie ;
-
compartiment pneumologie - TBC ;
În prezent, conform structurii aprobate prin Ordinul MS nr. 743/2010, spitalul funcţionează cu un număr de 210 paturi:
-
secţia medicină internă =55 paturi , din care 12 pentru cardiologie;
-
secţia ATI = 15 paturi;
-
secţia chirurgie generală =35 paturi , din care 3 pentru oftalmologie;
-
secţia obstetrică - ginecologie =41 paturi, din care 15 pentru neonatologie ;
-
secţia pediatrie = 30 paturi ;
-
compartiment pneumologie - TBC=14 paturi ;
-
compartiment ortopedie = 10 paturi;
-
compartiment recuperare, medicină fizică şi balneologie = 10.
Din anul 2012, doar 171 paturi beneficiază de finanţare din partea CAS Călăraşi, repartizate după cum urmează :
-
secţia medicină internă = 44 paturi , din care 12 pentru cardiologie;
-
secţia ATI = 15 paturi;
-
secţia chirurgie generală =29 paturi , din care 3 pentru oftalmologie;
-
secţia obstetrică - ginecologie = 31 paturi, din care 10 pentru neonatologie ;
-
secţia pediatrie = 25 paturi ;
-
compartiment pneumologie - TBC=14 paturi ;
-
compartiment ortopedie = 8 paturi;
-
compartiment recuperare, medicină fizică şi balneologie = 7.
In cadrul spitalului funcţionează trei laboratoare - un laborator de analize medicale, unul de radiologie şi imagistică medicală şi unul BK, care sunt unice pe spital şi deservesc atât secţiile şi compartimentele cu paturi, cât şi ambulatoriul de specialitate.
Ambulatoriul integrat are în structura sa cabinete medicale în specialităţile: medicină internă, ORL, oftalmologie, chirurgie generală, obstetrică-ginecologie, psihiatrie, , ortopedie - traumatologie, recuperare ,pediatrie şi medicina muncii.
Există patru linii de gardă, asigurate prin cele patru camere de gardă :
-
medicină internă ;
-
chirurgie generală ;
-
obstetrică-ginecologie,
-
pediatrie.
4. Structura de personal
Spitalul municipal Olteniţa are un număr de 224 de angajaţi, dintr-un total de 299 de posturi normate, având deci un deficit de 75 de posturi neocupate.
STRUCTURA DE PERSONAL LA 31.10.2014
|
NORMAT |
OCUPAT |
% |
VACANT
|
MEDICI |
43 |
16 |
37% |
27 |
ALT PERSONAL SUPERIOR |
6 |
4 |
66% |
2 |
ASISITENTI MEDICALI |
117 |
105 |
90% |
12 |
REGISTRATORI,STATISTIC. |
7 |
6 |
86% |
1 |
PERSONAL AUXILIAR |
75 |
52 |
69% |
23 |
TESA |
20 |
17 |
85% |
3 |
MUNCITORI |
31 |
24 |
77% |
7 |
TOTAL |
299 |
224 |
75% |
75 |
Deficitul de personal este de 75 de posturi neocupate, dintre care 27 de medici şi 12 asistenţi medicali, ceea ce crează o problemă importantă în funcţionarea la parametrii optimi.
5. Activitatea Spitalului
În anul 2013 Spitalul municipal Olteniţa a avut un număr de 6971 externări, o durată medie de spitalizare de 6,09 zile, un ICM de 0,78. Rata de utilizare a paturilor a fost de 69% şi indicele de operabilitate de 70,29%.
SPITALUL MUNICIPAL OLTENITA 2013
SECTIA/COMP |
NR. PAT |
NR. EXTERN. |
DMS |
INDICE UTIL/PAT |
RATA UTILIZ/PAT |
ICM |
IND. OPERAB. |
|
|
|
|
|
|
|
|
MEDICINA INTERNA |
42 |
1909 |
4,09 |
227 |
62,19 |
0,77 |
|
CARDIOLOGIE |
12 |
||||||
CHIRURGIE GEN. |
29 |
988 |
5,17 |
231 |
63,28 |
1,01 |
53% |
OBST-GINECOLOGIE |
21 |
2011 |
3,79 |
280 |
76,71 |
0,71 |
83% |
NEONATOLOGIE |
10 |
||||||
PEDIATRIE |
25 |
1291 |
5,03 |
262 |
71,78 |
0,69 |
|
ORTOP-TRAUMATOL |
8 |
276 |
5,69 |
226 |
61,91 |
1,21 |
82% |
OFTALMOLOGIE |
3 |
133 |
3,85 |
173 |
47,39 |
0,56 |
32% |
TBC |
14 |
160 |
34,15 |
381 |
104,38 |
- |
|
RECUPERARE MED. |
7 |
203 |
10,73 |
311 |
85,20 |
- |
|
TOTAL GENERAL |
171 |
6971 |
6,09 |
251 |
68,76 |
0,78 |
70,29% |
6. Situaţia dotărilor
- Laborator propriu si radiologie
- Trei sali de operatie cu dotari standard si linie nou achizitionata de laparoscopie si artroscopie
- Doua Sali de nasteri cu dotari standard
- Cabinet endoscopie digestiva nou infiintat
- Cabinet colposcopie,ecografie.
7. Situaţia financiară
BUGETUL DE VENITURII 2013
SURSA FINANTARE |
VALOARE |
% |
REALIZAT |
% |
CASA CALARASI |
7.830.610 |
75.61 |
7.586.669 |
79.35 |
DSP PROGRAME |
60.000 |
0.58 |
58.997 |
0.63 |
DSP ACTIUNI |
812.000 |
7.84 |
812.000 |
8.49 |
SPONSORIZARI |
74.260 |
0.72 |
66.123 |
0.69 |
VENITURI PROPRII |
479.230 |
4.63 |
281.520 |
2.94 |
BUGET LOCAL |
1.100.000 |
10.62 |
755.596 |
7.90 |
TOTAL |
10.356.100 |
|
9.560.905 |
BUGET DE CELTUIELI
|
VALOARE |
% |
REALIZAT % |
|
CHELTUIELI DE PERSONAL |
7.354210 |
71.01 |
7.267.649 |
72.97 |
CHELTUIELI MATERIALE |
2.980.890 |
28.78 |
2.691.669 |
27.03 |
CHELTUIELI DE CAPITAL |
21.000 |
0.21 |
- |
|
TOTAL |
10.356.100 |
|
9.959.318 |
|
BUGET DE VENITURI 2014 ( 9 LUNI)
SURSA DE FINANTARE |
VALOARE |
% |
REALIZAT % |
|
CASA CALARASI |
6.125.000 |
77.37 |
5.920.434 |
83.58 |
DSP PROGRAME |
14.000 |
0.18 |
14.000 |
0.20 |
DSP ACTIUNI |
579.000 |
7.31 |
578.195 |
8.17 |
SPONSORIZATI |
30.000 |
0.38 |
760 |
0.01 |
VENITURI PROPRII |
369.000 |
4.66 |
263.583 |
3.72 |
BUGET LOCAL |
800.000 |
10.10 |
306700 |
4.33 |
TOTAL |
10.999.000 |
|
7.083.672 |
|
BUGET DE CHELTUIELI (9 LUNI )
|
|
% |
REALIZAT |
% |
CHELTUIEL DE PERSONAL |
5.574.000 |
67.16 |
5.413.663 |
74.26 |
CHELTUIELI MATERIALE |
2.525.000 |
30.43 |
1.810.609 |
24.84 |
CHELTUIELI DE CAPITAL |
200.000 |
2.41 |
66.175 |
0.90 |
TOTAL |
8.299.000 |
|
7.290.447 |
|
-
Plati restante 989 163 RON
-
Arierate 722 024 RON la data de 30.10.2014
8. Principalele probleme
-
Deficit de medici, lipsa medic ATI , neonatolog, medic urgentist, medic laborator. De asemenea nu sunt suficienţi chirurgi, pediatrii
-
Finantare insuficienta prin scaderea numarului de paturi in contract cu CJAS ,cu reducerea implicita a sumei contractate .Acest fapt determina depasirea contractului si acumularea de datorii,impunandu-se o renegociere cu CJAS pentru un contract mai bun.(exemplu:compartimentul neonatologie are in contract cu CJAS cu un numar de 25 de cazuri/luna in conditiile in care Spitalul Oltenita are o medie de 50 nasteri/luna).
-
De asemenea nefinalizarea CPU care să poată oferi o nouă sursă de venit pentru spital, printr-un nou contract cu CJAS pentru serviciile furnizate in cadrul Centrului de Primiri Urgente.
-
conditii hoteliere proaste– saloane fara grupuri sanitare proprii
-
indice de operabilitate scăzut, ICM uri mici
-
lipsa medic ATI , neonatolog, medic urgentist
-
existenţa arieratelor
9. Analiza SWOT
MEDIU INTERN |
|
PUNCTE TARI |
PUNCTE SLABE |
Medici cu experienta si competenta Aparatura nou achizitionata (linie la paroscopie, endoscopie, artroscopie) Structura spitalului cu cele 5 sectii si 7 compartimente ce poate oferii o paleta larga de servicii medicale Ambulatoriu integrat
|
Resurse financiare scazute cu acumulare treptata de datorii Deficit de medici (un singur medic ATI si fara medic de laborator, fără neonatolog) Conditii hoteliere neconforme ICM mic Indice de operabilitate mic Plăţi restante şi arierate Inexistenţa unui contract pe servicii paraclinice cu CJAS Inexistenţa unui CPU funcţional în contract cu CJAS |
MEDIU EXTERN |
|
OPORTUNITATI |
AMENINTARI |
Colaborarea si sprijinul autoritatilor locale in vederea angajarii de medici (acordare locuinte, decontare transport), posibilitatea dezvoltarii de noi servicii medicale in contract cu CJAS cu sprijinul autoritatilor locale Contributia primariei la plata facturii utilitatilor (caldura pe timp de iarna) Accesare fonduri europene in vederea inbunatatirii conditiilor hoteliere Atragerea de sponsori locali (Stentor SA, Agro Chirnogi) |
Reteaua medicala privată cu salarizare atractiva Migratia personalului medical Distanta mica de Bucuresti Populatie saraca predominant din mediul rural, cu educatie sanitara deficitara Decizii politice/legislative (scaderea numarului de paturi) Adresabilitate scazuta |
B. PROIECTUL DE ÎMBUNĂTĂŢIRE
1. Scopul
Creşterea şi îmbunătăţirea continuă a serviciilor furnizate de către Spitalul Municipal Olteniţa în vederea asigurării populaţiei cu servicii prompte şi de calitate.
2. Obiective generale
OB.1 Îmbunătăţirea finanţării (în principal în ceea ce priveşte contractul cu CJAS) prin modernizarea serviciilor oferite
OB. 2 Îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite prin atragerea de personal calificat
OB. 3 Creşterea competenţelor profesionale şi dezvoltarea continuă a personalului
3. Activitatile propuse si incadrarea lor in timp - graficul Gantt
OB.1 Îmbunătăţirea finanţării (în principal în ceea ce priveşte contractul cu CJAS) prin modernizarea serviciilor oferite
ACTIVITĂŢI
1.1 Reabilitarea saloanelor si a grupurilor sanitare
-
Reabilitarea a cate 2 saloane pe etaj - un total de 8 saloane prevazute fiecare cu grup sanitar propriu. Responsabil : Manager, director administrativ. Suma estimata 80 000 RON. Sursa finantare de la primarie si din donatii de la firmele din oras: fostul Santier Naval actualul Stentor SA şi Agro Chirnogi şi scriere de proiecte cu finantare europeana.
1.2 Introducerea CPU in autorizatia de functionare
-
Amenajarea spaţiilor, obtinerea autorizatiei sanitare de funcţionare, introducerea CPU în contractul cu CJAS Responsabil : Manager, director administrativ. Suma estimata 355 000 RON. Sursa finantare de la primarie.
1.3 Cresterea numarului de paturi la neonatologie
Compartimentul neonatologie are in contract cu CJAS cu un numar de 25 de cazuri/luna in conditiile in care Spitalul Oltenita are o medie de 50 nasteri/luna.
-
Elaborarea notei de fundamentare în vederea solicitarii cresterii numarului de paturi la neonatologie si includerea acestora in organigrama.
-
Negocierea cu CJAS pt includerea acestora in contract
Responsabil : Manager, Director Economic, sef de sectie
OB. 2 Îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite prin atragerea de personal calificat
ACTIVITĂŢI
2.1 Prospectarea pietei si marketing
S-a identificat nevoia urgentă de a angaja personal medical si anume 1 medic laborator (pentru a putea incheia incheia contract cu CJAS pe paraclinic), 1 medic ATI (permanent sau cu contract PFA 2 zile pe sapt – ceea ce ar contribui la cresterea indicelui de operabilitate in sectia de chirurgie generală), 1 medic urgentist necesar pentru functionarea CPU şi 1 medic neonatolog care sa deserveasca sectia de neonatologie.
-
Updatarea sitului spitalului
-
Articole în presa locala
-
Marketing pe media locala radio si TV
-
Identificarea posibilitatii de a atrage medici din tara vecina Bulgaria
Responsabil: manager, director RU
2.2 Dezvoltarea unui sistem de selectarea adecvat si a unui model de salarizare
-
Elaborarea unui ghid de interviu
-
Identificarea impreuna cu autorităţile locale a unui sistem de salarizare atractiv (infiintarea unei fundatii, redirectionarea a 2% din impozitul salariatilor spitalului, poate si a firmelor private din zona etc catre aceasta) si a altor facilitati atractive
Responsabil : Managerul, directorul economic, jurist. Atragerea cel putin a unui consilier local sau alt reprezentant al primariei in acest proces
2.3 Recrutarea si selectarea personalului. Angajarea acestuia
-
Anuntul de recrutare pentru cele 4 posturi vacante de medici (laborator, ATI, urgentist şi neonatolog)
-
Derularea procesului de selectie
-
Angajarea personalului
Responsabil : Director RU
OB. 3 Creşterea competenţelor profesionale şi dezvoltarea continuă a personalului
ACTIVITĂŢI
3.1 Identificarea nevoilor de formare specifice pe sectii
-
Elaborarea si aplicarea unui chestionar pe sectii la medici si asistente
-
Consultarea sefiilor de sectii si a directorului medical si a personalului imlicat in managementul calitatii
3.2 Elaborarea planului de formare profesionala
-
Identificarea furnizorilor de cursuri specifice si a surselor de finantare
3.3 Formarea profesionala
-
Programarea formarii intr-un mod in care sa nu afecteze activitatea spitalului
Responsabil : Director RU, sefi sectie, director medical
Graficul Gantt
Obiective/ activitati |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
OB.1 Îmbunătăţirea finanţării prin modernizarea serviciilor oferite |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1 |
Reabilitarea saloanelor si a grupurilor sanitare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 |
Introducerea CPU in autorizatia de functionare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3 |
Cresterea numarului de paturi la neonatologie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OB. 2 Îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite prin atragerea de personal calificat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 |
Prospectarea pietei si marketing |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3 |
Dezvoltarea unui sistem de selectarea adecvat si a unui model de salarizare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.4 |
Recrutarea si selectarea personalului. Angajarea acestuia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OB. 3 Creşterea competenţelor profesionale şi dezvoltarea continuă a personalului |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1 |
Identificarea nevoilor de formare specifice pe sectii |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2 |
Elaborarea planului de formare profesionala |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3 |
Formarea personalului |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Resurse necesare si sursele de finantare
Se vor folosi resursele umane ale spitalului, iar pentru cheltuielile de capital se va apela la surse de finantare diverse precum bugetul local, sponsorizări de la firmele din municipiu, donaţii.
5. Rezultate asteptate
Cresterea adresabilitătii datorită confortului hotelier crescut, a asigurarii cu medici si a posibilitatii cresterii numarului de interventii chirurgicale si a complexitatii acestora in conditiile existentei unui medic specialist ATI. Creşterea veniturilor din contractul cu CJAS pentru servicii paraclinice, CPU si neonatologie.
- 8 saloane cu grupuri sanitare proprii reabilitate
- CPU autorizat şi funcţional
- Linie de garda permanenta
- 4 medici specialisti angajati pe posturile normate
- Îmbunătăţirea imaginii spitalului
- 7 medici absolventi ai cursurilor de formare specifice
- Plan de dezvoltare profesionala
6. Indicatorii de masurare a rezultatelor asteptate
- Cresterea nr de paturi la neonatologie cu 10
- Cresterea indicelui de operabilitate la chirurgie generala la 69%
- Cresterea ICM la chirurgie si OG
- Cresterea satisfactiei pacientilor
7. Buget estimat
Pentru reabilitarea saloanelor s-a estimat a fi necesara suma de 80 000 RON (10 000ron/sal x 8 saloane şi grupuri sanitare). Sursa de finantare: bugetul local, sponsorizari
Cursurile de formare profesionala s-au estimat la 4200 RON /an (7 medici).
Prospectare si marketing s-a estimat suma la 4275RON/an.
Amenajare spatii CPU s-a estimat suma de 355000RON,asigurata de la bugetul local.
Buget estimat
activit |
nr itemi |
suma/item |
total |
reabilitare saloane |
8 |
10000 |
80000 |
cursuri formare |
7 |
600 |
4200 |
prospectare si marketing |
|
|
4275 |
amenajare spatii CPU |
|
|
355000 |
total general |
|
|
443475 |
Estimare salarii 4 medici - 235200 RON/an ( la un salariu brut lunar de 4900 RON)